Het Drakeneilandkaartspel

volgens Jella

Over een eiland waar kinderen de baas zijn zijn al acht boeken, een website, en een rollenspel gemaakt. Maar nu is er ook een drakeneilandkaartspel! Als je een computer met webcam en een pakje drakeneilandkaarten hebt, kun je je al helemaal waden in de drakeneilander die jij wilt zijn. Word je de slimme parlevinker, de wijze bakker, de grappige woordenbedenker of de avontuurlijke spellier? Ga je hard werken, lekker luieren, je aan de wetten houden of juist niet? Het is helemaal aan jou!

Bij dit spel moet je proberen zoveel mogelijk drakenmunten te verzamelen, want wie aan het eind de meeste drakenmunten heeft, wint. Die munten kun je verdienen door kaarten te spelen. Je speelt een kaart door deze voor de webcam te houden en de opdrachten uit te voeren. Het feit dat je met de kaarten én de computer speelt, maakt het spel leuk en afwisselend. Je moet voortdurend keuzes maken, en doordat je elke keer weer andere dingen kiest, is het spel telkens weer verschillend. Iedere kaart die je speelt, heeft gevolgen, soms in je voordeel, anders in je nadeel. Met sommige kaarten zal je mensen helpen, met anderen zit je ze juist dwars. Je speelt het spel in acht rondes, waarin je afwisselend kaarten speelt, werkt en je speciale talent uitvoert. Iedere speler kiest aan het begin van het spel een beroep, en bij dat beroep hoort een talent, dat je kan uitvoeren wanneer je wilt. Het talent van de spellier bijvoorbeeld: “speel met een speler steen-papier-schaar. De winnaar krijgt 20 spieën uit de pot.” Of het talent van de woordbedenker: “verander een woord voor de rest van het spel in een ander woord, iedereen die het fout zegt moet 10 spieën betalen aan de pot.” En zo zijn er nog zes andere beroepen, met steeds een ander talent. door steeds een verschillend beroep te kiezen, beleef je het spel ook steeds op een andere manier.
Dit is een spel waarbij je slim moet nadenken, geluk moet hebben, en waarbij je geheid de slappe lach zult krijgen. net als op drakeneiland val je van de ene gebeurtenis in de andere, en net als op het echte drakeneiland kun je op een middagje rust niet rekenen! helemaal in de stijl van de boeken en voor de echte kenner is het ook nog eens leuk om de gebeurtenissen uit de boeken te herkennen op de kaartjes. maar het is natuurlijk vooral leuk om eens in de schoenen te kunnen staan van een echte drakeneilander!